Folkets favoritt

Tekst: Kristina Furnes

Men eiendomsmegler Zehra Catak synes ennå at hver 
befaring er like nervepirrende som et jobbintervju.

Men eiendomsmegler Zehra Catak synes ennå at hver befaring er like nervepirrende som et jobbintervju.

– Det handler om å gjøre det lille ekstra folk ikke forventer, sier Catak på syngende svensk. Og ved hjelp av nabofolkets uklan­derlige innstilling til service og kundebe­handling har søta bror havnet på topp i enda en bransje i Norge. Iallefall i følge kundene selv. For Zehra Catak topper listen av anbe­falte meglere på Eiendomsmeglerguiden.no, og boligselgerne er rause med komplemen­tene i kommentarfeltet.

– Jeg vil gjøre den beste jobben, og få folk til å se det. Slike anbefalinger er en fantastisk mulighet for oss, mener hun.

Et bra show

Zehra krysset Kjølen for tre år siden, på jakt etter et hetere boligmarked og fordi hun mener nordmenn er «superkoselige». Med tidligere arbeidserfaring fra service­bransjen i Oslo var ikke valget spesielt vanskelig å ta.

Men Catak er likevel ingen gjennom­ snittssvenske. Som barn flyktet hun fra krigen i Bosnia til Karlstad sammen med familien, og oppveksten har satt sine spor.

– Jeg har sett at foreldrene mine jobbet svært hardt helt siden de kom til Sverige, forteller Zehra. Og den egenskapen videre­ fører hun med glans. Catak er perfeksjonist ut til fingerspissene, og gjør alt selv. Da blir det mange sene kvelder med finpussing av prospekter og annonser, og alle kroker i de salgsklare boligene saumfares med argusøy­ne før fotografen eller potensielle kjøpere får komme inn.

– Det tar ikke mange minuttene før folk har bestemt seg. Derfor går vi gjennom alle de små tingene for å skape et godt førsteinn­trykk. Det er de små puslebitene som sam­men skaper et bra show.

Lytter til kundene

På tross av lange dager og mye småplukk mener Catak at hun har verdens beste jobb. – Man møter nye mennesker hele tiden, og jeg må stadig tenke nytt for å få hvert opp­ drag. Det er som å være på jobbintervju på hver befaring, forklarer hun.

– Hva er hemmeligheten? – Jeg ser på alle folk og objekter som ulike, tror Catak. – Og så har jeg ikke gjort dette i 20 år, som mange av seniormeglerne. Derfor synes jeg fortsatt det er utrolig kult, fortsetter hun.

Den knallrosa neglelakken og de turkise skoene er andre indikasjoner på at hun er et friskt pust i bransjen. Og kontoret hennes hos Aktiv Eiendomsmegling, med adresse på hippe Sagene i Oslo, er heller ikke fastlåst i en svunnen tid: Espresso­maskinen og kaffekoppene er plassert på en gammel og perfekt slitt kasse, omtrent en armlengdes avstand fra kontorpultene i retrostil.

Likevel er det de medmenneskelige egens­ kapene som i følge Zehra selv er mest avgjørende for å oppnå den nødvendige ti­lliten hos nye kunder.

- Mange meglere maser i vei uten å ta inn det de andre sier. Jeg stiller spørsmål, for å komme nærmere folk og få et forhold til dem. Da husker de deg. Det er tøff konku­rranse mellom meglerne, og viktig å skille seg ut hele tiden.

Og nettopp dette trikset kan i samme slen­gen dytte prisen over takst. Flere kunder skryter nemlig av Zehras evne til å øke salgssummen.

– Jeg stiller spørsmål til alle interesserte på visning, og forsøker å skape et helhetlig in­ntrykk av hver kunde. Da kan jeg organisere budrunden bedre, forteller Catak

– En del meglere har budrunder på sms eller ringer bare opp og ned på listen. Det er bedre å ta kontakt for å finne ut hva folk tenker underveis. Da vet jeg hvem jeg skal ringe til akkurat på det rette tidspunktet. Samtidig er alle besøkende på visning po­tensielle fremtidige kunder for Zehra.

– Du må tenke litt langsiktig, og gjøre et godt inntrykk på alle. Det er ikke bare det salget der og da som teller.

Jobber mot omdømmet

– Er forholdet mellom megler og kundene ekte eller bare en gimmick? – Det er ekte. Jeg tror ikke du kan late som særlig lenge, mener hun.

– Det kan jeg være helt ærlig på ­jeg bryr meg om hvordan salget går for alle kundene mine. Får vi ikke solgt, sitter jeg hjemme på kvelden og grubler over hva som gikk galt. For jeg kjenner jo situasjonen til kundene, og vet hvorfor de ønsker å selge.

– Vi er en ung og ny generasjon meglere som arbeider hardt for å få bukt med det dårlige omdømmet. Det merker jeg på mine kolleger. Men det er sikker noen useriøse igjen, tror hun.

– Og muligheter for å selge boligen selv gjennom nettløsninger gjør ikke megleryr­ket overflødig? – Nei selvfølgelig ikke! Dette er mer jobb enn hva mange tror. Og hva skal jeg da drive med?

Artikkelen stod skrevet i Meglerbladet Nr. 1 - 2013