Drømmmefangeren

Tekst: Kristina Furnes

Interiørdesigner Espen Ingebrigtsen nullstiller seg helt før 
det første møtet med en ny leilighet, for kun da kan han 
omskape den til en drømmebolig. Som kanskje vil sette 
enda en prisrekord.

Endelig er Espen Ingebrigtsen godt plas­sert på et kafebord i Bergen sentrum med en kaffe i hånden. Selv i et kjøligere bolig­ marked er han en ettertraktet mann, og det skulle flere uker og mye fleksibilitet til før en endelig avtale var i boks.

– Dersom du kikker gjennom en annonse vil du alltid bli facinert om den viser noe som tiltrekker deg. Det kan være en delikat møblert terrasse som ser superherlig ut i solskinnet. Kanskje er det en like flott te­rrasse i leiligheten over, men du bare ruller forbi den fordi ingenting har skjedd der. Du glemmer å se på den.

Ingebrigtsen kan snakke lenge om hans store lidenskap ­interiørdesign. Det er også denne interessen som er årsaken til at avtaleboken hans for tiden fylles opp over randen.

Han er kreativ leder iMotiv AS, et sels­kap som gir boligstylinger og gode råd når salgslystne hordalendinger skal klargjøre kåken før foto og visning. Og til privatperso­ ner som bare ønsker en særdeles profesjonell og hjelpende hånd med estetikken hjemme.

Behovet er tilsynelatende både voksende og umettelig, for firmaet, som het Boligkonsu­ lenten da det startet i 2006 med under ti fulle oppdrag i måneden, styler nå mellom 40 og 50 boliger i samme tidsrom.

– Stadig nye meglere tar kontakt med oss. Kundene ønsker oftere styling i dag enn tidligere, sier Ingebrigtsen.

Nullstiller seg helt

Men med hundrevis av visuelle uttrykk å ta av i dagens fragmenterte og postmoderne verden, hvordan vet så en stakkars interiør­ designer hvilken stil han skal velge til de ulike salgsobjektene? Nøkkelordene for de rutinerte er aldersgruppe og beliggenhet.

– Det er forskjell på Kalfaret, med litt eldre kjøpere som har bedre økonomi, og Høyden som tiltrekker seg alle studentene. Og kjø­pere som er over 35 vil typisk ha en mer komfortabel stil, kanskje mer tilrettelagt for barn, forklarer Ingebrigtsen. Han bidrar gjerne med absolutt alle detaljer – og stiller opp med alt fra store møbelseksjoner til smånips. Samtidig forsøker han å nullstille seg foran hvert oppdrag, slik at han kan ska­ pe akkurat det som både megler, selger og kjøp er er ute etter.

– Det er ikke alle som er like flinke til å lage seg et bilde av hvordan ting kan gjøres, og det er godt at noen kan være kreative for dem. Det er litt deprimerende å komme til et tomt skall på visning, uttaler han.

– Det har gått mer og mer opp for meglerne hvor viktig styling er. Kommer du til et hus med gammel historikk og 20 forskjellige stiler får du ikke den helt store opplevelsen.

Vulgært med oppvask

Og apropos eiendomsmeglere og styling i samme setning. Det blir lett problematisk for Ingebrigtsen, som ikke er nevneverdig imponert over gjennomsnittsmeglerens teft for interiør og design.

– De setter ut en liten krukke, tømmer bordene og strigler hele leiligheten for alt. Så putter de kanskje en liten lykt borti en kjøkkenkrok, og alt vi ser er et teppe, en sofa og et bord. Det blir flatt, og det blir dødt, mener han.

– Eller vil de bare at objektet skal bli solgt uten så mye arbeid, og lar det henge tep­per på veggene sammen med 15 forskjellige gjøkur.

Ingebrigtsen henter også noen «worst case scenarioer» frem fra hukommelsen. – Jeg har sett bilder der oppvasken står på kjøkkenet og megler selv er fotograf med et lite kamera. Det synes jeg er vulgært.

– Neglisjerer meglerne stylingen? – Megleren kommer kanskje et par timer før visning og pynter boligen. Men det vil aldri bli en fullverdig styling – og da tenker jeg et pent og fullstendig innhold som gjør at potensielle kjøpere får en positiv og de­likat opplevelse. De har ikke tilgang på alt møblementet som vi har, utdyper han.

«Don’t do it»

Det er ikke tvil i interiørdesignerens sjel om at boligstyling bør overlates til de profes­jonelle. – Det er ikke en jobb for en eiendomsme­gler. Han er flink til å selge og til å få den beste prisen. Stylingen bør delegeres til noen som arbeider fast med det, så vi opp­ når den optimale markedspakken.

– Men dersom en megler likevel ønsker å gjøre det selv, har du noen tips? – Hvis en selger eller megler skal renske ned selv, er en god regel at de alltid tar litt til når de føler at de har gjort nok. Det er viktig å skrelle vekk det overfladiske, og få fokuset bort fra små dupeditter. Men som sagt ­dersom megleren føler seg usikker, vil jeg ikke anbefale at han gjør det i hele tatt. Don’t do it, ler Espen.

Skaper en drøm

For styling er mer enn å flytte en sofa og stable to kubbelys opp på en reol. Det gjel­der å trigge den rette stemningen hos po­ tensielle kjøpere.

– Det er som å skape en drøm hos noen. Da må godfølelsen og varmen komme frem, og på visningen må alle kjenne at de virkelig kan slappe av i boligen, forklarer Ingebrigtsen.

– Samtidig vil jeg at folk skal se mulig­ hetene i leiligheten. I en studentbolig for eksempel, vil jeg vise at man både kan ha en hverdag og sove på samme sted. Da må jeg finne smarte og praktiske løsninger for oppbevaring og lagring.

Flere kjøpere har vært så begeistret at de har gjort interiøret fra visningen permanent. – Det er veldig vanlig at vi får forespørsler om folk kan kjøpe møblementet akkurat slik det står. Vi ser også selgere som ikke lenger har lyst å flytte når de ser den nye stilen. Da har vi gjort noe riktig, smiler Ingebrigsten. Og han er helt overbevist om at prisen på boligen påvirkes av profesjonell styling. Ingebrigsten forteller at iMotiv hadde en finger med i spillet før alle de nåværende prisrekordene i Bergen ble satt.

– Bruker du ti eller femten tusen på stylin­gen før et salg, kan jeg nesten garantere at du får flere titalls tusen mer for boligen. Du vil alltid få en bedre pris, for interessen blir større, understreker han.

Kanskje er det alt hverdagsstresset som gjør at vi nordmenn graver dypere i lommene når vi først finner en stille oase.

– Kommer noen inn i en leilighet og får den herlige følelsen av ro – så er det lett at de strekker seg ekstremt langt som kjøper.

Artikkelen stod skrevet i Meglerbladet Nr. 1 - 2013